یادداشتی در باب اهمیت سواد رسانهای سلاحی در عصر اطلاعات:

یادداشتی در باب اهمیت سواد رسانهای: سلاحی در عصر اطلاعات: در دنیایی که ما در آن زندگی میکنیم، رسانهها چهارمین رکن دموکراسی نیستند، بلکه هوایی هستند که تنفس میکنیم. اخبار، پستهای شبکههای اجتماعی، پادکستها، فیلمها و تبلیغات، بیوقفه جریان دارند و دنیای ما را میسازند. در این دریای بیکران اطلاعات، سواد رسانهای دیگر یک مهارت
یادداشتی در باب اهمیت سواد رسانهای: سلاحی در عصر اطلاعات:
در دنیایی که ما در آن زندگی میکنیم، رسانهها چهارمین رکن دموکراسی نیستند، بلکه هوایی هستند که تنفس میکنیم. اخبار، پستهای شبکههای اجتماعی، پادکستها، فیلمها و تبلیغات، بیوقفه جریان دارند و دنیای ما را میسازند. در این دریای بیکران اطلاعات، سواد رسانهای دیگر یک مهارت جانبی نیست، بلکه یک ضرورت برای بقا و رشد فردی و اجتماعی است.
سواد رسانهای چیست؟
سواد رسانهای به زبان ساده، توانایی دسترسی، تحلیل، ارزیابی و ایجاد محتوا در اشکال مختلف رسانهای است. این فقط خواندن و نوشتن نیست؛ بلکه فهمیدن این است که:
* چه کسی این پیام را ساخته و چرا؟
* از چه تکنیکهایی برای جذب و تاثیرگذاری بر من استفاده شده؟
* چه ارزشها، سبک زندگی و نقطه نظراتی ارائه شده و چه چیزهایی حذف شدهاند؟
* این پیام چگونه ممکن است بر نگرش و رفتار من یا دیگران تاثیر بگذارد؟
چرا سواد رسانهای اینقدر حیاتی است؟
۱. مقابله با سیل اطلاعات نادرست و اخبار جعلی (Fake News):
ما در عصر “اطلاعات غلط” (Misinformation)و عمدی گمراهکننده (Disinformation) زندگی میکنیم. سواد رسانهای به ما میآموزد که به جای پذیرش کورکورانه، منبع یک خبر را ردیابی کنیم، ادعاها را fact-check (واقعیتسنجی) کنیم و نشانههای اخبار جعلی (مانند تیترهای هیجانی، منابع ناشناس، اشتباهات املایی فاحش) را شناسایی کنیم.
۲. محافظت از حریم خصوصی و دادهها:
هر کلیک، هر لایک و هر جستجوی ما، دادهای است که شرکتها از آن برای تاثیرگذاری بر ما (عمدتاً از طریق تبلیغات هدفمند) استفاده میکنند. سواد رسانهای به ما کمک میکند تا از اقتصاد توجه (Attention Economy) سر در بیاوریم و آگاهانه تصمیم بگیریم که چه اطلاعاتی را به اشتراک بگذاریم.
۳. ایجاد نگاه انتقادی و جلوگیری از دستکاری:
رسانهها بیطرف نیستند. هر پیامی با هدف، ایدئولوژی و دیدگاه خاصی ساخته میشود. سواد رسانهای به ما میآموزد که “چرایی” پشت یک محتوا را بفهمیم. آیا قصد فروش چیزی را دارد؟ قصد متقاعد کردن من برای رأی دادن به کسی را دارد؟ یا میخواهد نگرش مرا نسبت به یک موضوع تغییر دهد؟ با درک این انگیزهها، کمتر تحت تاثیر القائات و propaganda (تبلیغات) قرار میگیریم.
۴. درک بهتر جهان و همدلی بیشتر:
رسانهها پنجرهای به جهان هستند. اما اگر نتوانیم این پنجره را به درستی تفسیر کنیم، دیدگاهی تحریفشده خواهیم داشت. سواد رسانهای به ما کمک میکند تا کلیشهها و پیشداوریهای رسانهای را شناسایی کرده و دیدگاههای مختلف و فرهنگهای دیگر را عمیقتر و منصفانهتر درک کنیم.
۵. ارتباطات موثر و بیان خود:
سواد رسانهای فقط درباره مصرف نیست، بلکه درباره تولید هم هست. به ما میآموزد که چگونه پیام خود را به شکلی واضح، موثر و مسئولانه در قالبهای مختلف (یک پست، یک ویدیو، یک وبلاگ) خلق و منتشر کنیم.
جمعبندی:
سواد رسانهای یک مهارت انفعالی نیست، بلکه یک فعالیت فعالانه است. یعنی هر بار که با یک محتوا مواجه میشویم، از خود بپرسیم: “چرا این محتوا به من نشان داده میشود؟”، “چه کسی پشت آن است؟” و “چه چیزی گفته نشده است؟”.
در نهایت، سواد رسانهای به ما اختیار و آزادی میدهد. آزادی از ترس، آزادی از دستکاری، و آزادی برای شکل دادن به افکار خودمان بر اساس تحلیل و استدلال، نه بر اساس هیجان و القاء. این، مهمترین سلاح ما برای navigating در جهان پیچیده امروز و ساختن یک جامعه آگاهتر و مقاومتر است.
پس بیاییم مصرفکننده منفعل نباشیم. بیاییم محقق، تحلیلگر و خالق آگاه باشیم.
با آرزوی دنیایی پر از فهم و آگاهی
محمد غفوری تبار فعال حوزه رسانه
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0